GDPR

GDPR & Sekretesspolicy

Personlig Information (Privacy Policy)

Personlig information (Sekretesspolicy)

AB Scandinavian Energy Hub har full respekt för personuppgifter och integritet. Dataskyddsförordningen (GDPR) syftar till att skydda individens rättigheter för att säkerställa att deras personliga information förblir privat och säker. Det ger människor en rad rättigheter, inklusive rätten att få tillgång till information och korrigera eventuella fel.

INLEDNING

AB Scandinavian Energy Hub behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddslagen. Därför är vi som datainsamlare engagerade i att tillhandahålla kvalitativa tjänster till våra kunder, och denna policy beskriver våra pågående åtaganden gentemot dig (kunden) om hur vi hanterar din personliga information. Denna policy gäller åtgärder från AB Scandinavian Energy Hub samt åtgärder från någon av våra återförsäljare.

1. HUR PROCESSERAR DU DIN INFORMATION?

Vi behandlar din personliga information till stöd för våra legitima affärsintressen för att leverera el. Vi samlar inte in personuppgifter från dig som inte är nödvändiga.

2. HUR VI HAR SAMLAT IN DIN PERSONLIGA INFORMATION OCH ANVÄNDNING?

AB Scandinavian Energy Hub samlar in din information i dialog med våra försäljningsagenter och återförsäljare som erbjuder våra produkter eller tjänster, samt eventuell dialog du har med vår kundtjänst. Vi strävar efter att samla in minimala data som är nödvändiga för:

  • Utför en standardkreditkontroll genom en av koncernens företag.
  • Aktivering för nya kunder och byte av elleverantör.
  • Kontroll av strömförsörjning och fakturering.
  • Och mer generellt för utförandet av våra tjänster och uppdrag som licensierad elleverantör.

Vi använder också cookies (Kakor) på vår hemsida. Du kan lära dig mer om användningen av cookies, information om detta hittar du (HÄR). När:

  • Vi kontaktar dig med anledning av att leverera tjänster eller produkter till dig.
  • Du kan komma åt och bläddra på vår hemsida (inklusive när du skickar personlig information
    till oss via fältet för datainmatning).
  • Svara på en marknadsföringskampanj som lämnats av oss.
  • Du kontaktar oss via telefon, e-post eller annat sätt.
  • Vi laddar ner uppgifter som laddas upp av dig när du är i dialog med oss.
  • Vi tillhandahåller tjänster för dig.
    Vi brukar samla in följande information från eller om dig:
  • Namn
  • Födelse- och personnummer
  • Adress
  • Telefon och e-post detaljer
  • Målnummer och mätpunkts-ID
  • Kundnummer
  • Din nuvarande och tidigare kraftleverantör
  • All annan information som krävs för leverantörsbyte och strömförsörjnin
  • All epostkommunikation, inklusive bilagor som du skickar till oss.

Vi kan använda personuppgifter som samlats in om dig för att meddela dig om ändringar i våra
användarvillkor. Ibland (och endast i enlighet med dina önskemål) kan vi använda den personliga
information som samlats om dig för att meddela dig om specialerbjudanden eller tjänster som du
kan hitta intressanta. Du kan när som helst prenumerera på vår adress/marknadsföringslistor
genom att kontakta oss skriftligen.

3. HUR DATA LAGRAS?
Vi använder kända partners och tredjeparts CRM-leverantörer för att lagra och hantera dina
personuppgifter. Dessa tredje parter använder mycket säkra, krypterade system eller
molnbaserade tjänster för att komma åt och hantera dessa data. Information kommer endast att
hållas utanför tredje part under följande omständigheter:

  • När vi registrerar samtal eller samlar in din personliga information i våra system och CRM.
  • När vi går vidare till leverantörsbytet eller din aktivering med nätet eller El-Hub, eller när vi
    kontrollerar strömförsörjningen och förbrukningen genom våra partnersystem,
  • När vi fakturerar ditt flöde och skickar all nödvändig faktureringsinformation till våra
    faktureringspartner.
  • När du öppnar och bläddrar på vår hemsida (inklusive när du skickar personlig information till
    oss via fältet för datainmatning).
  • Vid tvister av oss eller av dig.

4. HUR LÄNGE VI LAGRAR DIN DATA?
Vi kommer att hålla information om dig under en period och upp till 24 månader från det datum
vi behöver inte i behandlingen. Vi kommer att radera det eller se till att våra partners och CRMleverantörer
raderar det efter den tiden, utom när vi behöver behålla personlig information för att
uppfylla våra lagliga skyldigheter, lösa avvikelser eller genomdriva våra avtal.

5. KÄNSLIG INFORMATION.
Vi samlar inte in känslig information i enlighet med GDPR eller personuppgifter lagen.

6. TREDJE PART
Under några omständigheter kan vi få information från tredje part (t.ex. strömförbrukning). Du är
medveten om att sådan information är nödvändig för att vi ska kunna kontrollera och fakturera
strömförbrukningen.

7. VAD ÄR DINA RÄTTIGHETER?
Om du vill granska den information vi har erhållit när som helst kan du begära att du ser den här
informationen och korrigerar den eller raderar den om det inte längre är nödvändigt för oss (se
punkt 4). Om du vill framföra ett klagomål om hur vi hanterade din personliga information,
kontakta oss direkt, så kommer vi att undersöka frågan. Om du inte är nöjd med vårt svar eller
om du tror att vi inte behandlar din personliga information i enlighet med lagen, kommer du att
kunna rapportera till Datainspektionen.

8. ÄNDRING TILL DENNA SEKRETESSPOLICY?
AB Scandinavian Energy Hub förbehåller sig rätten att ändra denna sekretesspolicy som vi
kanske anser nödvändiga från tid till annan eller enligt lag. Eventuella ändringar kommer
omedelbart att publiceras på vår hemsida och du anses ha accepterat dessa ändringar vid första
användningen av vår hemsida efter ändringarna eller när du har informerats av oss på något sätt
som är nödvändigt.

9. KONTAKT
Om du vill att vi ska uppdatera, korrigera eller radera den personliga information som vi har
registrerat dig eller om du har några frågor om sekretesspolicy, kontakta oss: Som kund har Ni
även möjlighet att ångra er genom att ta kontakt med kundservice via mail: info@energyhub.se
eller telefon: 08 – 121 568 55